REHBER ÖĞRETMENİN GÖREVLERİ

15.06.2019 20078

Okullardaki Rehberlik ve Psikolojik DanışmanlıkHizmetleri

Rehberlik nedir?

Rehberlik, bireyin kendini anlaması, problemlerini çözmesi, gerçekçi kararlar alması, çağdaş dünyanın ihtiyacı olan, mutlu ve üretken insanlar olabilmesi, çevresine dengeli ve sağlıklı bir uyum yapması amacıyla uzman kişilerce yapılan psikolojik yardımlardır.

 
 

 

Psikolojik danışma nedir?

Psikolojik danışma, bireyin karar verme ve problem çözme ihtiyaçlarını karşılayarak gelişim ve uyumunu sürdürmesine yardımcı olmak amacıyla bireyle yüz yüze kurulan psikolojik yardım ilişkisidir. Okullarda psikolojik danışma hizmetinden, çeşitli uyum sorunlarını çözmek isteyen, başarısızlık, karar verme güçlüğü gibi problemleri olan öğrenciler yanı sıra kendini tanımak ve geliştirmek isteyen herkes yararlanabilir. Bu hizmet, alanda yetişmiş uzman kişilerce (psikolojik danışman) verilir. Bütün psikolojik danışma hizmetleri, rehberlik hizmetleri içersindedir.

 

Psikolojik danışman (Rehber öğretmen) kimdir?

Psikolojik danışman, eğitim-öğretim kurumlarındaki rehberlik ve psikolojik danışma servisleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde öğrencilere rehberlik ve psikolojik danışma hizmeti veren, üniversitelerin Psikolojik Danışma ve Rehberlik ile Eğitimde Psikolojik Hizmetler alanında lisans eğitimi almış kişidir.

 

Okul rehber öğretmeninin (Psikolojik danışmanın) görevleri nelerdir?

Okul rehber öğretmeninin görevleri şunlardır: 

* Okul rehber öğretmeni, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri programını okulun türüne, sınıf düzeylerine ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre düzenler. 

* Rehberlik programının uygulanmasında sınıf öğretmenlerine rehberlik eder. 

* Okulun tür ve özelliklerine göre gerekli eğitsel ve rehberlik etkinliklerini planlar, uygular ve uygulanmasına rehberlik eder. 

* Bireysel rehberlik hizmetlerini, rehberlik ilkelerine uygun biçimde yürütür. 

* Eğitsel, mesleki ve bireysel rehberlik çalışmaları için öğrencilere yönelik olarak bireyi tanıma etkinliklerini yürütür. 

* Bireysel rehberlik hizmetleri kapsamında eğer bu konuda eğitimi var ise psikolojik danışma yapar. 

* Öğrencilerin mezun olacağı dönemde, okuldaki eğitim-öğretim sürecindeki gelişimini, yönlendirilmesi açısından önemli özelliklerini ve bu konudaki önerilerini içeren bir değerlendirme raporunu, sınıf rehber öğretmeni, veli, öğrenci ve okul yönetiminin iş birliğiyle hazırlar. Bu raporun aslını öğrenci gelişim dosyasına koyar, bir örneğini de öğrenciye veya velisine verir. 

* Okulda özel eğitim gerektiren öğrenci varsa ve kaynaştırma eğitimi sürdürülüyorsa, bu kapsamdaki öğrencilere ve ailelerine gerekli rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini, Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM)nin iş birliği ile verir. 

* Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine ilişkin öğrenci gelişim dosyalarını ve diğer gerekli kayıtları tutar ve istenen raporları düzenler. 

* Okula bir alt öğrenim kademesinden veya nakil yoluyla gelen öğrencilerin gelişim dosyalarını inceler, sınıf rehber öğretmeniyle işbirliği içinde değerlendirir. 

* Öğrencilerin ilgi, yetenek ve akademik başarıları doğrultusunda eğitsel kollara yönetilmesi konusunda branş ve sınıf rehber öğretmenine bilgi verir ve iş birliği yapar. 

* Ailelere, öğrencilere, sınıf rehber öğretmenlerine ve gerektiğinde diğer okul personeline yönelik hizmet alanına uygun toplantı, konferans ve panel gibi etkinlikler düzenler. 

* Ders yılı sonunda bu alanda yapılan çalışmaları değerlendirir, sonuçlarını ve gerekli bilgileri içeren bir rapor hazırlar.

 

Çocuğum rehber öğretmene hangi durumlarda ve nasıl başvurabilir?

Çocuğunuz, rehber öğretmene şu durumlarda başvurabilir: 

* Çocuk, okulda veya çevresinde uyumsuzluk, başarısızlık, karar verme güçlüğü gibi sorunlar yaşıyor ve bunları çözmek istiyorsa, 

* Çocuk, bir okula yeni başladığında eğitim yılı başında okulu, kurallarını, işleyişini, derslerin amaçlarını, çalışma yöntemlerini tanımak, okul ve çevrede ihtiyaçlarını nasıl karşılayacağı hakkında bilgi edinmek istiyorsa, 

* Çocuk, yetenekleri, ilgileri, özellikleri, güçlü ve sınırlı yönleri hakkında bilinçlenerek kendini tanımak ve geliştirmek istiyorsa, 

* Çocuk, ilköğretimini tamamladığında kendine uygun devam edebileceği üst öğrenim kurumlarını, bunların yapısını, giriş koşullarını öğrenmek istiyorsa, 

* Çocuk, okuldaki ve çevredeki eğitsel ve kültürel etkinlikler, yardım hizmetleri, yararlanabileceği kurumlar, mezun olduktan sonraki iş olanakları gibi kendini geliştirmek için bilgilere ihtiyaç duyuyorsa başvurabilir.

 

Bir veli olarak rehber öğretmene ben de başvurabilir miyim?

Bir veli olarak çocuğunuzun tüm sorunları ve/veya çocuğunuza yönelik tutumlarınızı görüşmek için ona başvurabilirsiniz. Rehber öğretmen, başvurunuza yönelik gerekli rehberlik hizmetlerini sunar.

 

Çocuğumun kendini yeterli hissetmesi için neler yapabilirim?

* Çocuğunuz her ne yaparsa yapsın ona değer verdiğinizi ve kabul ettiğinizi bilmesini sağlayın. 

* Onun davranışlarından dolayı olumsuz duygular hissettiyseniz, bu duygunuzu onunla paylaşın. 

* Çocuğunuzun ondan ne istediğinizi bilmesini sağlayın. Bu ona alternatif davranışları öğrenmesi için bir şans verecektir. 

* Çocukların duyguları, gözlemleri ve algıladıklarını mutlaka dinleyin. Çocukları dinlemek onların öz saygılarını artırmaktadır. Size bir şeyler söylemek istediğinde, gerçekten ona zaman ayıramayacaksanız uygun olmadığınızı ve ne zaman uygun olacağınızı söyleyin. 

* Çocuğunuzun korkularını ve negatif duygularını onları reddetmektense ciddiye alın ve onları yenmesine ve kendi çözümünü bulmasına izin verin. 

* Çocuklar kötü bir şey yaptıklarında ilgi çekmek, iyi bir davranışta bulunduklarında da onaylanmak istemektedirler. Yaptıkları, her gün yapılan sıradan bir şey bile olsa, yaptıklarını mutlaka onaylayın. 

* Zamanınız sınırlı olmasına karşın çocuğunuzla birlikte zaman geçirmeye çalışın. 

* Çocuğunuzun problemlerini çözmek, bir işi başarmak ve kendi yeteneklerini keşfetmesi için fırsatlar sunmalısınız. 

* Çocuğunuzun düşüncelerine, tercihlerine ve özel eşyalarına saygı gösterin, onu yargılamayın. 

* Her çocuğun yetenekli olduğu alanlar farklılık gösterir. Bu nedenle çocuğunuzun başarılı olduğu alanları keşfedin ve onu, yeteneklerini göstermesi konusunda cesaretlendirin. Bu alanda kazandığı başarı ve güven duygusu, diğer alanlardaki başarısını da artıracaktır. 

* Çocuklar sözel olmayan davranışlara karşı çok duyarlıdırlar. Çocuğunuza sevginizi sözel ifadeler yanı sıra kucaklama ve okşama gibi fiziksel davranışlarla da ifade edin. 

* Çocuklarla konuşurken, onlardan yüksekte olmamaya, onların göz seviyesinde konuşmaya dikkat ediniz. 

* Çocuğunuza çelişkili mesajlar vermekten kaçınınız. Sözlerinizle vücut dilinizin birbirine uymasına dikkat ediniz.